Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Volkswagen čelí v Číně cenové válce. Jeho elektromobily nejdou na odbyt

Krátce před začátkem automobilového veletrhu v Pekingu německá automobilka přiznává, že ji v prodejích elektromobilů předhání čínská konkurence.

Volkswagen čelí v Číně cenové válce. Jeho elektromobily nejdou na odbyt
Volkswagen na čínském trhu, ilustrační foto | Shutterstock.com

Největší evropská automobilka Volkswagen Group, pod kterou spadá i mladoboleslavská Škoda Auto, přiznává, že se jí na největším automobilovém trhu na světě v segmentu elektromobilů nedaří. V Číně totiž zuří nekompromisní cenová válka o přízeň více než miliardy zákazníků.

„Ceny klesají a klesají, konkurence je stále tvrdší,“ přiznal drsné konkurenční prostředí šéf čínského Volkswagenu Ralf Brandstätter krátce před začátkem autosalonu v Pekingu. Trh totiž zaplavily místní značky automobilů a zahraniční výrobci se jen těžko prosazují. Volkswagen už zažil v největší asijské ekonomice lepší časy.

Německá automobilka je na rozcestí, protože zatím zažívá ještě dobíhající vysoce ziskové prodeje aut se spalovacími motory a má tedy peníze na investice a restrukturalizaci. V prvním čtvrtletí firma z Wolfsburgu dodala na čínský trh 693 600 vozů.

Na druhou stranu v prodejích elektromobilů stále více ztrácí na čínskou konkurenci. Protože VW dodal na trh za první tři měsíce v říši středu jen 41 tisíc čistě elektrických aut, znamená to jen necelých šest procent z celkové produkce.

Čínská komunistická vláda přitom tlačí na to, aby už tento rok tvořily čtyřicet procent všech prodejů vozy s elektrickou zástrčkou. A v roce 2025 by už s akumulátory a elektromotory mělo být prodané každé druhé auto. V tom případě bude mít německá automobilka na největším trhu s vozidly stále větší problém.

Asijskému trhu s elektromobily dominuje čínská automobilka BYD. Kromě toho, že si vyrábí akumulátory sama, využila i štědré čínské vládní podpory a v segmentu elektromobilů se přetahuje s Muskovou Teslou o pozici světové jedničky.

Zatímco čínská automobilka prodala nejvíce elektrických aut v posledním kvartále roku 2023, v prvních třech měsících letošního roku ji předstihla Tesla. Oběma firmám ale prodeje mezikvartálně poklesly, protože se také poptávka u zákazníků propadla. Právě podzimní cenová válka a předhánění se ve slevách loni uměle zvýšily prodeje elektromobilů.

Jak ale poznamenala agentura DPA, západní automobilky se musí v čínských městech vyrovnat nejen s konkurencí známé značky BYD, ale celou řadou dalších, které evropský zákazník vůbec nezná. Navíc na trh vstupují noví hráči, naposledy výrobce čínských telefonů Xiaomi se svým elektrickým sporťákem.

Pro Volkswagen je pak zásadním konkurentem i americká Tesla, která vyrábí v gigatovárně v Šanghaji auta za lokálně příznivé ceny. Aby výrobci na čínském trhu uspěli, probíhá na něm skutečná cenová válka, potvrdil tajemník čínské automobilové asociace CPCA Cchuej Tung-šu, zejména v době, kdy čínská ekonomika neroste tak rychle, jak by si vládnoucí komunisté představovali.

Volkswagen nicméně slibuje, že na pekingském veletrhu představí 44 různých druhů vozů včetně značek Audi a Porsche a ukáže podle šéfa VW Olivera Blumeho inovativní sílu německé automobilky.

Automobilový expert Frank Schwope tvrdí, že pro německé značky je čínský trh zásadní a nemohou z něj odejít. Musí se snažit konkurenci přizpůsobit. Navíc jejich odchod z Číny by znamenal i snížení vlivu a tržního podílu v ostatních zemích jihovýchodní Asie, kam stále úspěšněji pronikají také čínské značky, například do Indonésie.